Пропускане към основното съдържание

Бизнес от нещастие!


Тиелевизионният дом за всички деца

Социалните теми превземат шоубизнеса, а шоуто прониква в новините и отвоюва все по-голяма територия. Кой печели и кой губи от това? Отговорът търси Антоанета Пунчева.

Коментар на Антоанета Пунчева: 



DW-WORLD.DE


Един кошмарен доклад подпали медиите и социалните мрежи. Той съдържа твърдения за "престъпна смърт" на деца в социалните домове и за нехуманно отношение към тях. Картината, нарисувана от Българския хелзинкски комитет, е на лагери на смъртта в страна, която вече не само географски принадлежи на Европа от 21 век. Твърденията: 238 случая на детска смърт от 2000 до 2010, по 25 на година. В по-голямата си част – причинени от глад и неглижиране. Очаква се разследване на прокуратурата.

Председателят на Държавната агенция за закрила на детето поиска от правозащитната организация да предостави доказателства по тези обвинения. Директори на социални домове, кметове и представители на различни институции цяла седмица се оправдаваха пред медиите.

Когато гръм удари…

"Твърдя, че домът в Петрово е домът в страната, който предоставя най-адекватната грижа за децата с множество увреждания. Няма дете, което да не е било лекувано, да не е водено в болница, полагани са изключителни грижи", казва директорът на дома, който бе споменат в крайно негативния контекст на доклада.
"При нас има 60 деца, които са на инвалидна количка, с памперс и с дълбока степен на умствена изостаналост." Умствената изостаналост не причинява смърт, контрират от организацията.

"Елате в нашия дом, каня всички, които искат, да видят каква е грижата за нашите 87 деца. Живеят в прекрасна обстановка, полагат се изключително големи грижи. Тук работят 60 човека на трудови и 20 на граждански договори. Не може да се плюе по тези хора, които са посветили живота си на децата срещу една нищожна заплата - 270 лева за санитарите и 380 лева за възпитателите с висше образование”, реагира емоционално директорът и допълва: "И в най-големия град, поставено в клетка, детето ще бъде нещастно."

Всички казват, че поверените им домове отговарят на стандартите. Какви са стандартите е отделен въпрос. Най-лесно е да бъде разпънат публично един директор за назидание на останалите, или кмет на малка и бедна община, на територията на която обществото е потулило някой нелицеприятен дом за деца с увреждания.

Статия или филм на чужда телевизия често стават повод за възобновяването на срамната тема, която после всички забравяме, защото е много тягостна, а и защото изисква последователни усилия и решения на всички равнища на законодателната и изпълнителната власт, както и драстична промяна на обществените нагласи. И средства, разбира се. Но не само.
Благородството задължава
Мъчителният дебат съвпадна със старта на два развлекателни формата по двете най-рейтингови и конкурентни частни телевизии в България, които събират пари за благородни каузи. Едната се кани да закрие поне един социален дом и да построи друг, по-добър; другата иска да сбъдва мечтите на хора, попарени от внезапно нещастие или болест. Цитирам: интеграция на децата с увреждания, на децата с поведенчески проблеми, закриването на социални домове, поне 5 щастливи деца и т.н. Огромни цели. Ясно е, че са неизпълними, дори на екран.
И все пак... Миналогодишната телевизионна кампания "Българската Коледа" събра над един милион лева. Добри постъпления имаше и предишните години. Потиснатите зрители бяха атакувани редовно с картини на детско страдание така, както получаваха в пощите си сметките за ток и парно. И даряваха. През това време държавата се хвалеше с бюджетния  излишък и спестяваше пари от лечението на деца в чужбина.
Точно заради това медийните благотворителни кампании не се приемат еднозначно. Но те все пак поддържат обществената чувствителност по темата и след поредната снимка или филм, които президентът неизменно окачестява като “поредната антибългарска кампания”.
Show must go on!
Предполага се, че всички печелят от телевизионните формати: водещите, телевизиите, мобилните оператори, кариерата на местните звезди, сред които нови, свръхнови и отдавна залезли. А, и децата, разбира се. Децата на България, българските деца и т.н., както патетично и малко кресливо ни убеждават от екрана.
Невинаги и всичко е принадена стойност: с участието си в отминал вече сезон на "ВИП денс" един министър на външните работи и евентуален еврокомисар не принади нищо към своя имидж освен доза евтин блясък и лекомислие. Краят на  шоуто е известен.
Някои от така наречените звезди пееха фалшиво – до болка, и хвърлиха аудиторията в истинско недоумение. Каква беше целта? Всеки да покаже какво не може и с това да подпомогне благородната кауза? Тези формати –  дори когато  носят щемпела "оригинални", са измислени отдавна и това се знае добре. Нека имитацията да е по-добра и да гони наистина професионалните стандарти. Това се отнася и за публичните фигури. Участията на политици в развлекателни формати отвъд океана са предпазливи и много добре пресметнати от съответните им щабове, защото лесно могат да подронят авторитета и да прогонят "немирната птица" рейтинг.
Захар и къдрици
Водещите дами на благотворителните формати често са облечени като за абитуриентски бал в късния соц: с къдрички и воалчета, които биха стояли добре само на жени с физиката на Нейтири; старомодно ондулирани глави, кич...  Ако гледаемостта на тези програми е толкова голяма, колкото я рекламират, толкова по-зле: вместо да влияят благотворно на масовия вкус, те го следват и копират.
Но може би най-досадни са клишетата: надежда, топлина, да спасим децата на България - това се повтаря толкова пъти, така лишено от мярка, че може да отблъсне от каузата и най-чувствителното сърце.
И друго смущава – пренасянето на водещите от централни и късни емисии на телевизиите, т. нар. тежка артилерия, в развлекателния формат. Това може би е добре за шоуто, но отнема от професионалната  тежест на предаванията–донори. Още по-неприемливо е използването на сериозен процент от емисиите за промотиране на шоута и съобщаване на риалити новини и хабери от турските сериали. Веднага  след лекарски протести и жертвите от природно бедствие. Това оставя у публиката чувството за непрекъснат водевил. Така де, важното е купонът да тече.
Тази тенденция отпреди няколко сезона днес вече е норма в комерсиалните телевизии. Но те са в правото си да правят бизнес както намерят за добре. От всичко това би могла (може би) да спечели държавната телевизия. С известна консервативност и чистота на жанровете. Е, и ако съумява да е интересна, разбира се.


Автор: А. Пунчева Редактор: Й. Йорданова

Коментари

  1. Абсолютно те подкрепям за клишетата и за сладникаво-сълзливите приказки на водещите.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

СТЕРИЛИЗИРАНЕ НА КОНСЕРВИ - бакла и бамя

Бакла натюрел Подбира се прясна млада бакла,на която зърната едва са се очертали.Баклата се преработва същия ден ,в който е набрана .Престоялата бакла бързо увяхва и почернява.Консервира се цяла ,като се отрязват само двата края на чушките.Измива се в обилна вода и се попарва във вряща подсолена на вкус вода до омекване.Изстудява се в студена вода и се нарежда плътно в буркани.Залива се с гореща вода подсолена на вкус.Бурканите се затварят и се стерилизират 80 минути. Бамя натюрел За стерилизиране се подбира млада дребна бамя,в която още няма образувани семена.Бере се в плитки съдове,защото лесно се загрява и почернява.Бамята трябва да се преработи още същия ден след набирането и.Почиства се само горната втвърдена част на чушките,като се изрязва конусообразно,за да не се открият каналчетата на семенниците,от които излиза лигав сок.Изчистената бамя се пуска в съд със студена вода.Измива се и се попарва 2-3 минути до слабо омекване във вряща ,подсолена на вкус вода ,към която се прибавя

НЕ ДЪЛБАЙ С ДЛЕТОТО ТЪНКО

Виж, отново китна пролет е дошла, вишната отново пак е цъфнала. Ти със друга, аз със други, тъй живеем ний. С тази песен аз те моля, чуй, върни се ти. Не дълбай с длетото тънко моето сърце, остави таз рана нек да зарасте. Само бръчки по челата ще ни спомнят, знай, че обичахме се нявга - ти и аз без край. А портрета от стената само ме следи и във радост и утеха все след мен върви. Знам, че друга ти обичаш, но щастлив не си. С тази песен аз те моля, чуй, върни се ти. източник:стари градски песни

АХ ПРОСТИ МИ ,ОЙ ДУШИЦЕ

Ах ,прости ми ,ой душице, ако съм те наскърбил. Не отвръщай красно лице , щом не съм ти вече мил . С верна клетва ме измами и сълзи на очи, тъй спечели любовта ми , най подир ме намрази. Ще изплача на звездите - на тез нежни светила- мойте мъки жаловити и нечути телила. Сбогом,мила,сбогом драга , аз отивам на далеч, там,где птичките не пеят, там,где любов не цари. Неделен поздрав с една стара градска песен. източник:Стари градски песни